28 maja 2024
Standardy ochrony małoletnich
15 lutego 2024 r. w życie weszły przepisy tzw. ustawy Kamilka czyli ustawy z dnia 28 lipca 2023 r. o zmianie ustawy – Kodeks rodzinny i opiekuńczy oraz niektórych innych ustaw. Ustawa wprowadza szereg rozmaitych instrumentów prawnych, których celem jest zmaksymalizowanie ochrony małoletnich, przy jednoczesnym nałożeniu róźnego rodzaju obowiązków prawnych na podmioty, które w swojej działalności zajmują się opieką, rozwojem, współpracą z małoletnimi czy też działają na ich rzecz. Wbrew pozorom przepisy ustawy nakładają nowe obowiązki prawne na bardzo szeroki katalog podmiotów prawnych, obejmujący w praktyce niemal wszystkie organizacje, które w swojej działalności mają styczność z osobami małoletnimi.
Ustawa wprowadza różnego rodzaju zmiany przepisów wielu ustaw tj. Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego, Kodeksu postępowania cywilnego, Kodeksu postępowania karnego, Kodeksu karnego wykonawczego, ustawy – Prawo o ustroju sądów powszechnych
czy ustawy o przeciwdziałaniu przemocy domowej. Jednak z punktu widzenia większości podmiotów największe znaczenie będą miały znowelizowane przepisy ustawy
o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym. Ustawa ta, dotychczas być może przez wiele podmiotów nieznana lub o której istnieniu wiedza miała charakter jedynie hasłowy, obecnie w wyniku wprowadzenia przepisów tzw. ustawy Kamilka została uległa znacznej zmianie i rozbudowaniu, a wprowadzone zmiany w sposób bezpośredni powodują powstanie obowiązków związanych z ochroną małoletnich przez podmioty, będące adresatami nowych przepisów.
Obowiązek weryfikacji nowego pracownika lub współpracownika
W pierwszej kolejności, zgodnie z aktualnymi przepisami ustawy o przeciwdziałaniu przestępczosci na tle seksualnym, pracodawcy i inni organizatorzy w zakresie działalności związanej z wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem, leczeniem, świadczeniem porad psychologicznych, rozwojem duchowym, uprawnianiem sportu lub realizacją innych zainteresowań przez małoletnich lub opieką nad nimi, mają obowiązek przed rozpoczęciem współpracy na podstawie stosunku pracy lub w ramach innego stosunku prawnego sprawdzenia osoby, z jaką zamierzają nawiązać współpracę pod kątem jej uprzedniej karalności oraz figurowania w Rejestrze sprawców przestępstw na tle seksualnym.
Zgodnie bowiem z art. 21 ust. 1 ustawy o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym pracodawca przed nawiązaniem stosunku pracy lub przed dopuszczeniem osoby do innej działalności związanej z wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem, leczeniem, świadczeniem porad psychologicznych, rozwojem duchowym, uprawianiem sportu lub realizacją innych zainteresowań przez małoletnich, lub z opieką nad nimi na pracodawcy lub innym organizatorze takiej działalności oraz na osobie, z którą ma być nawiązany stosunek pracy lub która ma być dopuszczona do takiej działalności, ciążą obowiązki określone w ust. 2 – 8 omawianego art. 21 ustawy.
W przypadku zatrudniania obywateli polskich zastosowanie znajdą przepisy art. 21 ust. 2
i 3 ustawy. Stanowią one, że:
- pracodawca lub inny organizator uzyskuje infromacje, czy dane osoby, z którymi planuje nawiązać stosunek pracy lub inny opisany w przepisach stosunek prawny, są zamieszczone w Rejestrze z dostępem ograniczonym lub w Rejestrze osób,
w stosunku do których Państwowa Komisja do sprawy przeciwdziałania wykorzystaniu seksualnemu małoletnich poniżej lat 15 wydała postanowienie o wpisie (art. 21 ust. 2), - osoba, która planuje nawiązać z pracodawcą lub innym organizatorem stosunek pracy lub inny opisany w przepisach stosunek prawny, przedkład odpowiednio pracodawcy lub innemu organizatorowi informację z Krajowego Rejestru Karnego, w zakresie przestępstw określonych w rozdziale XIX i XXV Kodeksu karnego, w art. 189a i art. 207 Kodeksu karnego oraz w ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii lub za odpowiadające tym przestępstwom czyny zabronione określone w przepisach prawa obcego (art. 21 ust. 3).
W przypadku zatrudniania obcokrajowców nie posiadających obywatelstwa polskiego zastosowanie znajdują natomiast przepisy art. 21 ust. 4 – 8 ustawy o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępstwom seksualnym, których idea sprowadza się zasadniczo
do weryfikacji tych samych informacji o uprzednej karalności oraz ewentualnym sprawstwie przestępstw na tle seksualnym, w krajach obywatelstwa danego obcokrajowcy.
W obecnym stanie prawnym nie ma zatem możliwości zatrudnienia lub nawiązania współpracy w zakresie związanym z małoletnimi, z osobą uprzednio karaną za przestępstwa handlu ludźmi, nękania, przestępstwa przeciwko zdrowiu i życiu, przestępstwa przeciwko wolności seksualnej i obczajności oraz przestępstwa narkotykowe.
Standardy ochrony małoletnich
Poza obowiązkami o charakterze weryfikacyjnym tzw. ustawa Kamilka wprowdza również obowiązki w zakresie opracowania i stosowania tzw. standardów ochrony małoletnich. Przepisy w tym zakresie wprowadza nowy rozdział 4b w ustawie o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym zatytułowany Standardy ochrony małoletnich.
Stosownie do art. 22b ustawy o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym, obowiązek wprowadzenia standardów ochrony małoletnich ma każdy:
- organ zarządzajacy jednostką systemu oświaty, o której mowa w art. 2 pkt 1 – 8 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe oraz inną placówką oświatową, opiekuńczą, wychowawczą, resocjalizacyjną, religijną i artystyczną, medyczną, rekreacyjną, sportową lub związaną z rozwijaniem zainteresowań, do której uczęszczają albo w której przebywają lub mogą przebywać małoletni,
- organizator działalności oświatowej, opiekuńczej, wychowawczej, resocjalizacyjnej, religijnej, artystycznej, medycznej, rekreacyjnej, sportowej lub związanej
z rozwijaniem zainteresowań przez małoletnich.
Każdy podmiot, na którym spoczywa obowiązek prawny wprowadzenia standardów ochrony małoletnich, zgodnie z art. 22c ustawy w treści ww. dokumentu określa w szczególności:
- zasady zapewniające bezpieczne relacje między małoletnim a personelem placówki lub organizatora, a w szczególności zachowania niedozwolone wobec małoletnich,
- zasady i procedurę podejmowania interwencji w sytuacji podejrzenia krzywdzenia lub posiadania informacji o krzywdzeniu małoletniego,
- procedury i osoby odpowiedzialne za składanie zawiadomień o podejrzeniu popełnienia przestępstwa na szkodę małoletniego, zawiadamianie sądu opiekuńczego oraz
w przypadku instytucji, które posiadają takie uprawnienia, osoby odpowiedzialne za wszczynanie procedury „Niebieskie Karty”, - zasady przeglądu i aktualizacji standardów,
- zakres kompetencji osoby odpowiedzialnej za przygotowanie personelu placówki lub organizatora do stosowania standardów, zasady przygotowania tego personelu do ich stosowania oraz sposób dokumentowania tej czynności,
- zasady i sposób udostępniania rodzicom albo opiekunom prawnym lub faktycznym oraz małoletnim standardów do zaznajomienia się z nimi i ich stosowania,
- osoby odpowiedzialne za przyjmowanie zgłoszeń o zdarzeniach zagrażających małoletniemu i udzielenie mu wsparcia,
- sposób dokumentowania i zasady przechowywania ujawnionych lub zgłoszonych incydentów lub zdarzeń zagrażających dobru małoletniego.
Równocześnie, zgodnie z art. 22c ust. 2 ustawy w standardach wprowadzanych w placówce lub miejscu prowadzonej działalności, o którym mowa w art. 22b należy określić także:
- wymogi dotyczące bezpiecznych relacji między małoletnimi, a w szczególności zachowania niedozwolone,
- zasady korzystania z urządzeń elektronicznych z dostępem do sieci Internet,
- procedury ochrony dzieci przed treściami szkodliwymi i zagrożeniami w sieci Internet oraz utrwalonymi w innej formie,
- zasady ustalania planu wsparcia małoletniego po ujawnieniu krzywdzenia.
Co ważne, stosownie do art. 22c ust. 3 ustawy obowiązek wprowadzenia standardów mają także podmioty świadczące usługi hotelarskie oraz turystyczne, a także prowadzące inne miejsca zakwaterowania zbiorowego, w zakresie niezbędnym do zapewnienia ochrony małoletnich. Standardy, w sposób dostosowany do charakteru i rodzaju prowadzonych usług, określają w szczególności:
- zasady zapewniające bezpieczne relacje między personelem podmiotu a małoletnim,
a w szczególności zachowania niedozwolone wobec małoletnich, - zasady i procedury identyfikacji małoletniego przebywającego w obiekcie hotelarskim i jego relacji w stosunku do osoby dorosłej, z którą przebywa w tym obiekcie,
- zasady i procedury reagowania w przypadku uzasadnionego przypuszczenia, że dobro małoletniego znajdującego się na terenie obiektu hotelarskiego lub korzystającego
z usług turystycznych jest zagrożone, - procedury i osoby odpowiedzialne za składanie zawiadomień o podejrzeniu popełnienia przestępstwa na szkodę małoletniego oraz zawiadamianie sądu opiekuńczego,
- zakres kompetencji osoby odpowiedzialnej za przygotowanie personelu podmiotu do stosowania standardów, zasady przygotowania tego personelu do ich stosowania oraz sposób dokumentowania tej czynności,
Zgodnie z przepisami, standardy powinny zostać przygotowane w sposób umożliwiający samodzielne zapoznanie się z nimi przez małoletnich, czyli zasadniczo powinny być napisane prostym, zrozumiałym językiem.
Każdy z podmiotów, na którym spoczywa obowiązek wprowadzenia standardów ochrony małoletnich ma również obowiązek dokonywania co najmniej raz na dwa lata oceny uprzednio wdrożonych standardów. Obowiązek kontrolny w tym zakresie ma na celu dostosowanie standardów do aktualnych potrzeb w danej organizacji, jak również do zapewnienia ich zgodności z obowiązującymi przepisami prawa. Co ważne, wnioski z ww. czynności należy udokumentować w formie pisemnej.
Standardy ochrony małoletnich należy udostępnić na stronie internetowej, jak również wywiesić w widocznym miejscu w lokalu danej organizacji, w dwóch wersjach tj. zupełnej oraz skróconej – przeznaczonej dla małoletnich.
Termin na wdrożenie standardów mija 15 sierpnia bieżącego roku. Niewprowadzenie standardów w terminie grozi karą nagany lub karą pieniężną.
Kontrola realizacji obowiązków przez organy administracji publicznej
Ustawodawca wprowadził również w ustawie o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym nowy rozdział 4e zatytułowany kontrola obowiązków. Skutkiem wprowadzenia powyższych przepisów będzie kontrola realizacji przez podmioty do tego uprawnione obowiązków weryfikacji nowych pracowników i współpracowników oraz wprowadzenia standardów ochrony małoletnich i wszelkich elementów z tym związanych przez właściwe organy administracji publicznej tj. wójta, burmistrza, prezydenta miasta, starostę oraz marszałka województwa. Ponadto, obowiązek sprawdzenia nowego pracownika w rozumieniu przepisów Kodeksu pracy, pod kątem umieszczenia jego danych w Rejestrze sprawców przestępstw na tle seksualnym, podlegać będzie kontroli Państwowej Inspekcji Pracy oraz Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia. Zaniechanie w tym zakresie będzie stanowić podstawę do zawiadomienia Policji oraz prokuratora.
Podsumowanie
Należy pamiętać, że wprowadzone przepisami ustawy obowiązki prawne niesposób uznać za nadmiernie uciążliwe i skompliowane. Jeszcze przed wprowadzeniem w życie przepisów ustawy wiele organizacji działających na rzecz lub z małoletnimi samodzielnie wymagało od potencjalnych pracowników czy współpracowników przedstawienia np. zaświadczenia
z Krajowego Rejestru Karnego czy złożenia oświadczenia o niekaralności w zakresie przestępstw seksualnych i braku zamieszczenia ich danych w Rejestre sprawców przestępstw seksualnych. Pewną nowością jest konieczność wprowadzenia i okresowej kontroli standardów ochrony małoletnich, natomiast dokument ten po jego prawidłowym przygotowaniu może przyczynić się jedynie do usprawnienia niektórych procesów w ramach organizacji. Wprowadzenie ww. obowiązków uznać należy za krok w dobrym kierunku,
co potwierdzają również opinie podmiotów i organizacji będących ich adresatami.
autor: Krzysztof Żołyński- adwokat