Dyrektywa Omnibus

W styczniu 2023 r. w polskim porządku prawnym zaczęły obowiązywać przepisy prawa stanowiące implementację Dyrektywy 2019/2161 tzw. dyrektywy Omnibus. Implementacja dyrektywy wiązała się z koniecznością zmiany kilku ustaw m.in. kodeksu cywilnego, ustawy o prawach konsumenta oraz ustawy o informowaniu o cenach towarów i usług.

Jednym z kluczowych aspektów dyrektywy Omnibus jest kwestia prawidłowego informowania konsumentów o cenach towarów i usług. Zgodnie w przepisami ustawy o informowaniu o cenach towarów i usług jakie weszły w życie na skutek implementacji dyrektywy Omnibus Sprzedawca informując konsumenta o tym, że cena danego towaru lub usługi została obniżona powinien również umieścić informację o najniższej cenie tego towaru lub usługi jaka obowiązywała w okresie ostatnich 30 dni przed wprowadzeniem obniżki.

Jeżeli dany towar lub dana usługa są oferowane do sprzedaży w okresie krótszym niż 30 dni, wówczas sprzedawca zobowiązany jest do uwidocznienia informacji o najniższej cenie tego towaru lub tej usługi, która obowiązywała w okresie od dnia rozpoczęcia oferowania tego towaru lub tej usługi do sprzedaży do dnia wprowadzenia obniżki.

Tak ustanowiony obowiązek stosuje się w również do reklamy towarów i usług, tym samym informacje o najniższej cenie w okresie 30 dni powinny być umieszczone także we wszystkich materiałach promocyjnych, reklamowych jakie są udostępniane przez sprzedawcę.

Wyjaśnić należy, że postanowienia ustawy o informowaniu o cenach towarów i usług nie wskazują precyzyjnie w jaki sposób sprzedawca ma wykonywać swoje obowiązki, szczegółowe wytyczne dot. uwidaczniania cen towarów i usług oraz informacji o obniżeniu ceny określone zostały w treści Rozporządzenia Ministra Rozwoju i Technologii w sprawie uwidaczniania cen towarów i usług.

Pomimo tego, że przepisy wdrażające dyrektywę, a także przepisy rozporządzenia obowiązują już od dłuższego czasu wciąż można zaobserwować, że nie wszyscy przedsiębiorcy dostosowali swoje sklepy internetowe do nowego porządku prawnego. W rezultacie spora liczba podmiotów prowadzących działalność handlową w sposób nieprawidłowy informuje swoich klientów o cenie produktów lub usług.

Należy zwrócić uwagę, że prawidłowe informowanie o cenach nie jest tylko „dobrą praktyką” lecz jest to obowiązkiem sprzedawcy, a niewykonanie tego obowiązku w sposób właściwy może wiązać się z konsekwencjami finansowymi. Przedsiębiorca, który nie wykonuje należycie obowiązku informacyjnego wynikającego z ustawy może zostać obciążony jednorazową karą pieniężną do wysokości 20.000,00 zł. Karę finansową nakłada Wojewódzki Inspektor Inspekcji Handlowej. W przypadku powtarzających się naruszeń, przedsiębiorca który dopuścił się ich co najmniej trzykrotnie w ciągu dwunastu miesięcy może zostać obciążony jednorazową karą do wysokości 40.000,00 zł.

Bez wątpienia implementacja dyrektywy Omnibus to ważny krok w kierunku zwiększenia ochrony praw konsumentów w całej Unii Europejskiej. Prawidłowe informowanie klientów stanowi obowiązek przedsiębiorcy, który wiąże się z koniecznością dostosowania działalności (najczęściej platformy handlowej oraz materiałów promocyjnych) do nowych regulacji. Niewątpliwie jednak przestrzeganie regulacji prawnych wynikających z wdrożenia

dyrektywy nie pozostaje obojętne w odbiorze firmy w oczach klienta i korzystnie wpływa na sposób postrzegania danej platformy handlowej przez świadomego konsumenta.